Ontspannen op vakantie met je kind

Nieuwsbrief Warm Ouderschap, Zomer–editie 2017 . www.warmouderschap.nl

Een Ontspannen zomervakantie!! Lees hoe je ontspannen, met je kind erbij, vakantie kan houden. Voor ouders van peuters, schoolkinderen en pubers. Maar vooral ook voor jezelf! Scroll even door! Vakantie is ont- spannen. De spanning eraf. (iedereen heeft zijn eigen spanning gehad!) Je mag even leven naar je eigen behoeftes…zoveel mogelijk tenminste… Kunnen jullie je behoeftes op elkaar afstemmen? Kijk nog even mee door de bril van je kind.

Je peuter: heeft behoefte aan de gezelligheid en omhulling van zijn ouders en eventuele broertjes en zusjes om hem heen. De hele dag lekker scharrelen in een overzichtelijke ruimte rondom huisje, caravan of tent. Veel speelgoed is niet nodig. Je kan met de gevonden voorwerpen in de natuur al veel bedenken! Je peuter wil zich verbinden met zijn lijfje: “ik kan klimmen, springen, soms al op één been staan, of koppeltje duikelen!, schommelen, overal aanzitten, proeven, horen, kijken, krijsen”. Je peuter wil zich verbinden met de ander: “ik kan Nee zeggen (en dan gaat iedereen ineens anders tegen me doen!), ik kan weglopen maar kom dan ook graag weer snel terug want de wereld is ook wel erg groot, ik ga naast een ander kindje spelen en gebruik alles wat ik nodig heb; desnoods pak ik speelgoed af want ik heb het gewoon nodig. Ik vind andere kinderen wel erg interessant, maar kan me nog niet in anderen verplaatsen”. Dus leidt hem af of regel ander interessant speelgoed. Je peuter wil de wereld leren kennen: “ik proef, kijk, voel, ruik en hoor het liefst ‘alles’. Super interessant! Zoveel mogelijk verschillende materialen ervaren. En wat is de wereld daar vol mee!”. Bied veel verschillende ervaringen aan. Hij is er dol op! Geurige bloemen, zand tussen zijn tenen, steentjes, zout zeewater, de prikbaard van papa.., de warmte van vuur. En benoem de sensaties. Dan leert hij gevarieerd te denken. Je peuter kan zich nog zo echt van binnenuit verwonderen over de schoonheid van de natuur. Het is een voedingsbron voor hem omdat hij er nog zo mee verbonden is. Gun het jezelf om met hen mee te gaan in deze verwondering! Kriebelende spinnetjes, zachte bloemblaadjes. Enne… waar je van houdt daar ben je zuinig op. Dus leer hem al vroeg de houden van de natuur! En praktisch: denk verder aan klamboe/draagzak/drinken!/petje/eigen slaapmuziekje/ knuffeltje/parasol/ fietsstoeltje/schommel/hangmat. Respecteer zijn slaapbehoefte. Niets is zo vervelend als een moe kind. Als je toch uit eten wil , of even weg wil, is er misschien wel een leuke puber op de camping die wil oppassen! Of misschien wil je nichtje wel een weekje meegaan? Je schoolkind heeft behoefte aan : Fysieke uitdagingen: wat kan ik al? Wat wil ik leren? Wat durf ik nog niet, maar wel als papa of mama erbij is? Daag hem maar uit; verleg grenzen; zo leren hij zijn lijf beter kennen. Je kan niet eindeloos blijven waken over zijn fysieke grenzen, dus laat hem maar ervaren wat hij aankan en wanneer hij moet stoppen. Dat vergt ook veel van jouzelf trouwens! Want het kunnen taaie rakkers zijn, die schoolkinderen! Maar dit zijn de momenten waarin herinneringen geschreven worden; waar Papa/Mama nog de held is. Waar verlangens geboren worden. Hoe hard, hoe veel, hoe vaak kan ik fietsen/ rennen/ sjoelen/ skeeleren/ zwemmen/ jongleren/..? deze leeftijd, en vooral jongens , willen metingen, feiten, spelregels. Contact met jou. : je bent thuis een andere ouder dan op vakantie. Geen stress (toch?) , geen gehaast. Dus tijd om je kind in een andere laag te ontmoeten. Naast bovengenoemde fysieke uitdagingen kan je ook deze tijden gebruiken om rustig te kletsen over dingen die hem bezig houdt. Filosofische gesprekken, politieke gesprekken, gesprekken over vriendschappen. Door met hem te praten leert hij zichzelf kennen. Leert hij dat zijn ideeën de moeite waard zijn om naar geluisterd te worden. Dat geeft zelfvertrouwen en verstevigt jullie band. Is je kind een moeilijke prater? Vertel iets uit je eigen verhaal en vraag dan…’En hoe is dat tegenwoordig?/ Voor jou? /Voor jouw vrienden? contact met andere kinderen: probeer (regelmatig) een plek te vinden waar je kind zich veilig voelt en vanuit die plek makkelijk contact kan maken met andere kinderen; daar ook makkelijk heen kan lopen. Neem speelgoed mee waar hij zichzelf mee kan amuseren, maar ook speelgoed wat een middel kan zijn om contact te maken met andere kinderen. Bal, badminton, Playmobil, pingpong-badjes, knutselspullen, Neem vooral ook materialen waar je zelf ook lol aan hebt, want je kind wil waarschijnlijk toch eerst met jou beginnen…

Je puber heeft ogenschijnlijk behoefte aan rust. Want eigenlijk weet hij het niet zo goed. Hij voelt zich te groot om mee te spelen met de ‘kinderen’. Hoewel…soms… Hij heeft een lijf waar hij zich ongemakkelijk in voelt. Want het krijgt volwassen vormen; een lijf met lusten die hij nog niet begrijpt of onder controle heeft … Hij heeft ouders waar hij kritisch naar gaat kijken. Omdat hij mag gaan leren onderscheidend te worden van zijn ouders. ( en dat willen we toch ook !) Hij wil wel mee en toch is er veel ‘stom’, want het leven is ingewikkeld. “wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik,?” Hoe hou je het gezellig met zo’n zoekende en vaak stille of humeurige puber?? Bruuskeer hem/haar niet. Pas je gedrag een beetje aan zodat hij zich niet hoeft te generen. Geeft hem keuzes in het programma; geef hem vrijheid zolang zijn veiligheid niet in het geding is. Maak reële afspraken die gestoeld zijn op acceptabele waarden: bv: “zorg dat je niet alleen naar huis komt maar met anderen mee fietst voor je eigen veiligheid”. En “het is fijn/gezellig wanneer je morgenochtend fris om 10 uur aan het ontbijt zit”. ( dan moet je dat zelf dus ook zijn) . De waardes zijn: veilig thuiskomen en sociaal gedrag want je bent met elkaar. En het woord ‘Fijn’ betekent dat zijn aanwezigheid op prijs wordt gesteld! Geef hem de kans zijn weg te vinden binnen de acceptabele argumenten. Dit is bij elkaar wat anders dan sommeren dat hij om 01 uur thuis moet zijn. Hij krijgt eigen verantwoordelijkheid terwijl je in verbinding met hem blijft. Wees geïnteresseerd in wat hem bezig houdt. Laat hem zijn games uitleggen. Informeer eens naar zijn kijk op alcohol en drugsgebruik zonder meteen jouw ideeën te geven. (Want die kent hij echt wel!). Houd hem in beweging!!! Ook al moet je door weerstand heen. Houd hem letterlijk in beweging!!! Verzin en organiseer activiteiten waar hij in beweging moet komen. Dan voelt hij zich echt lekkerder!

En jijzelf? Weet je nog wel wat jouw behoeftes zijn? Of heb je je dat al heel lang niet meer afgevraagd? Plan ‘elke’ dag 1-2 uur voor jezelf in. Helemaal echt alleen voor jezelf. Overleg met je partner wanneer. En houd je daaraan!! Ga uit het zicht van je kinderen. En doe niets of doe dat dat waar je zin in hebt. Ga lezen, schilderen, slapen, wandelen, winkelen, fietsen, Whatever. En echt! na drie dagen zijn je kinderen trots op je dat je je eigen ruimte inneemt. Dat je je eigen behoeftes aangeeft en ervan geniet omdat je je kan opladen. Wat een mooi voorbeeld! Want daar mee geef je hen onbewust toestemming ook zo te leven! Een hele mooie zomertijd gewenst! lieve groet, Els

  • Facebook Social Icon

Contact & Bedrijfsinformatie

Els Brakman - Het Verbonden Kind.
06 - 30014915

info@hetverbondenkind.nl

Werkadres:

Bellamystraat 15
Utrecht
Voor privé- gesprekken en de workshops.

 

KvK nr: 53603885

© 2019 Els Brakman