Consequent zijn??

Consequent willen zijn wordt vaak gebruikt in een situatie waarin je je eigenlijk onmachtig voelt. Je wil dan iets gedaan krijgen, waarvan je denkt dat het je niet gaat lukken , en waardoor je terug grijpt op een opgelegde regel of afspraak. Je voelt dat het ergens wringt, maar verbeten hou je vast aan de regel.. Je gaat voorbij aan het feit dat je je kind wil leren vanuit zichzelf dingen te doen. Maar je gaat dan ook voorbij aan je eigen stemming van dat moment. Je valt terug in 'ik wil consequent zijn' -gedrag in situaties waarvan ik overtuigd ben dat er gewoon liefde en plezier kan zijn. Wat wil je bereiken?

Het is handig wanneer je consequent bent als je je hond wilt opvoeden.

Die leer je ‘kunstjes’ zodat hij doet wat jij wilt. Je doet steeds voorspelbaar hetzelfde. Ongeacht sfeer of humeur.

Maar je kind… die wil je geen kunstjes leren toch? Je kind mag zich ontwikkelen tot een authentiek, zelfstandig, sociaal en empathisch mens (en nog veel meer, maar dat laat ik nu even buiten beschouwing) . Je wilt dat hij leert begrijpen dat het in ieders belang is wanneer hij zich in je gezin sociaal en empathisch opstelt, en dat hij voor zichzelf leert te zorgen. Je wilt dat hij leert daarnaar te handelen. Op zijn manier. En…ja... Leren kost tijd en gaat met vallen en opstaan. Hoe voorkom je het terug grijpen op 'regels' ?

Geef het goede voorbeeld! Als jij je verdiept in de belevingswereld van je kind en meebeweegt, kan je ook begrip verwachten voor jouw belevingswereld en een bepaald meebewegen vanuit je kind. Vanuit die houding van interesse en respect voor elkaar kan je je verlangens kenbaar maken en ook afspraken maken. Afspraken die jullie samen maken, en niet ‘door de strot geduwde regels die consequent gehandhaafd dienen te worden’. Vanuit liefde en respect voor elkaar kan je veel meer bereiken. En ja… misschien duurt het wat langer voordat iets beklijft. Je kind moet zich bepaald gedrag eigen maken. Maar dan heb je wel in een fijne sfeer en met behoud van de relatie, je doel bereikt. Want in deze setting is er ruimte voor discussie, grapjes, mogen falen, en levendigheid.

Voorbeeld. De vuile was hoort in de wasmand. Ja. En niet ernaast, noch onder een bed, noch in een sporttas. Je kan het consequent steeds weer benoemen, met of zonder irritatie. Je kan ook jezelf gunnen dat je er die ene keer niet moeilijk over doet omdat je kind er echt ‘geen tijd’ voor had om het zelf te regelen (door zijn ogen gekeken) ; Je kan er dan achteraf een grapje overmaken, zijn vuile sokken bij zijn knuffel aantrekken of even zeggen dat je het voor hem geregeld hebt omdat je zag dat hij er geen tijd voor had gehad. Knipoog erachteraan of een kushandje.

Congruent zijn: doen wat "klopt" voor jezelf Gaat deze manier van samenwerken in het voorbeeld ten koste van jezelf, je betrouwbaarheid? Nee hoor! Jij bent toch ook elke dag ‘anders’? De ene keer wat strenger, de andere keer wat makkelijker. Je kinderen voelen dat heus wel aan. En het maakt hen juist tot empathische mensen wanneer ze daarmee leren om te gaan: Vandaag is het echt maar één boekje voorlezen, en morgen gewoon lekker drie voor het licht uitgaat. Vandaag doe je zelf het vergeten achterlichtje uit van de fiets van je puber; Morgen roep je hem naar beneden om het hem zelf te laten doen.

Dus gewoon doen wat ‘klopt’ voor jezelf. We noemen dat : congruent zijn. En dát begrijpen kinderen!

  • Facebook Social Icon

Contact & Bedrijfsinformatie

Els Brakman - Het Verbonden Kind.
06 - 30014915

info@hetverbondenkind.nl

Werkadres:

Bellamystraat 15
Utrecht
Voor privé- gesprekken en de workshops.

 

KvK nr: 53603885

© 2019 Els Brakman