Huiswerk? De 3 randvoorwaarden


Is je kind lastig aan zijn huiswerk te krijgen? Check deze drie randvoorwaarden 1. Je kind moet zich ‘veilig’ voelen: Zijn werkplek moet een plek zijn waar zijn spullen veilig staan, waar geen lastige broers of zusjes mee kijken of zich ermee gaan bemoeien. Een plek waar hij zijn eigen spullen om zich heen mag verzamelen, zijn eigen muziekje aan kan hebben. Je kunt dit in overleg met hem organiseren: waar zit jij lekker en wat heb je nodig om je te kunnen concentreren? Zijn schoolwerk is net zo belangrijk als jouw werk. Niet meer, niet minder.Zijn plek kan er anders uit zien dan jij in gedachten hebt, maar geef het een kans! Je kind mag zelf ontdekken wat wel en wat niet werkt. Evalueer dit op een afgesproken moment en grijp tussentijds niet in.Spreek met elkaar de ‘spelregels’ af over wanneer je elkaar mag vragen om hulp en hoe je dat doet.Want niet iedereen wil zomaar gestoord worden!

2. Je kind moet zich verbonden voelen met waar hij mee bezig is. Kan hij zich met de lesstof verbinden? Is het interessant genoeg voor hem? Wellicht helpt het wanneer je je ook verdiept in zijn lesstof en er enthousiast van wordt. Wanneer je hem alleen overhoort wordt de lesstof een soort van straf, en dat motiveert niet. Bij oudere kinderen kan je bv vragen wat ze zelf denken over de maatschappij les; of vraag of ze een ezelsbruggetje kunnen bedenken voor de Duitse rijtjes; hoe ze die natuurkunde som nu toch opgelost hebben gekregen. Bij jonge kinderen kan je misschien een leuke context bedenken zodat het nieuw geleerde meer gaat spreken voor je kind. Leert hij maten? Ga meten en wegen en bak koekjes. Leert hij schrijven, laat m post-its plakken op de meubels in je huis. Geschiedenis? Hoe zag Napoleon er uit? Het kan ook zijn dat het leren een must blijft. Dan kan je iets bedenken waardoor hij zich toch verbonden voelt met het werk wat gedaan moet worden. Hij kan het voor een externe beloning doen (daar zijn vooral jongens nogal gevoelig voor …) in de vorm van tijd op ipad verdienen, iets lekkers, speeltijd. Je kan ook kijken of hij zichzelf kan belonen door trots op zichzelf te zijn wanneer hij toch iets kan wat hij eerst niet kon. Laat hem vertellen wat hij geleerd heeft, aan jou, aan opa of oma, neefjes en nichtjes. Misschien kan jij de lesstof in een context plaatsen waardoor hij begrijpt dat dit een stapje is in wat hij later wel echt wil weten/ kunnen. Voor alle kinderen is het fijn en belangrijk wanneer ze zich een onderdeel voelen van het geheel: hij is er één van iedereen die óók werkt. De verbondenheid met elkaar kan je benadrukken. Daarin is het mooi wanneer je een moment op de dag hebt waarbij iedereen even vertelt wat hij doet, wat hem bezig houdt. Ook wat leuk en minder leuk is. Jouw werk (incl. huishoudelijk werk) en wat je eraan beleeft is dus belangrijk! Hiermee betrek je je kinderen bij jouw leven en leren ze ook een ander deel van je kennen dan alleen de verzorgende ouder. Dus als je kinderen werken, werk jij ook. Houd rekening met de spanningsboog van je kind en stop iets eerder voor een gezellige pauze.

3. De uitdaging moet ‘op maat’ zijn. De lesstof moet niet te moeilijk en niet te makkelijk zijn. Daar heb jij geen invloed op, maar dat kan wel een reden zijn voor je kind om het zwaar te hebben. Of om zich te vervelen. Wees daarop bedacht en neem eventueel contact op met de leerkracht, of, bij oudere kinderen, laat hen dat zelf doen.Het is belangrijk dat de omstandigheden ook ‘op maat’ zijn. Daar heb je wel invloed op. Het ene kind heeft een ander temperament dan het andere. Het ene kind heeft dan ook andere behoeften. Misschien wil het meer beweging tussendoor, vaker een aai over de bol, iets te drinken, een grap, stilte, betrokkenheid, warmte…Kijk goed naar je kind, overleg met je partner hoe die het ziet én vraag gewoon na bij je kind wat fijn is voor hem. En dan ben je er zelf ook nog. Jij, met je eigen zorgen, je eigen behoeften, je eigen taken. Wat kan ik meer zeggen dan: “Zorg goed voor jezelf”.Je bent het anker voor je kinderen. Dus zorg goed voor jezelf zodat je de flexibiliteit, de liefde en humor in je behoudt. Dan blijf je een fijne moeder of vader. Vraag op tijd steun, praktische hulp of advies wanneer je loopt te tobben. Per slot is het ouderschap ook een leerweg, en kent die ook zijn hobbels.

Lief he.... Maar staat jouw kind daar tussen? Nou, de mijne ook niet hoor:-) daarvoor miste ik net het goede moment.

  • Facebook Social Icon

Contact & Bedrijfsinformatie

Els Brakman - Het Verbonden Kind.
06 - 30014915

info@hetverbondenkind.nl

Werkadres:

Bellamystraat 15
Utrecht
Voor privé- gesprekken en de workshops.

 

KvK nr: 53603885

© 2019 Els Brakman