Mei 2020: Hoe ga jij verder?


Gelukkig, de druk is van de ketel. We kunnen weer wat ruimer ademhalen en de kinderen hebben weer meer vrijheid. Ik heb wat ideeën voor je opgeschreven om je ervaringen van afgelopen tijd te benutten.

Veel leesplezier in inspiratie gewenst!

Lieve groet, Els, mei 2020

Evalueer afgelopen weken, wat heeft deze weken jullie gebracht? Zoek een geschikt moment om rustig met elkaar te kunnen praten. Bijvoorbeeld tijdens en na het eten. Vraag: wat was voor jullie makkelijk,leuk, grappig, vervelend,saai,inspirerend ?

Kinderen hebben daar best hun ideeën over! Wees nieuwsgierig. Vraag wat ze zouden willen behouden. Maar vraag ook wat ze vervelend vonden, wanneer ze eigenlijk boos waren of verdrietig of angstig en wat ze liever hadden gehad, wat hen ergerden en waarvan ze blij zijn dat het voorbij is. Stel open vragen. Kinderen voelen zich dan serieus genomen! Ze leren zich te uiten, te luisteren naar elkaar, begrip te krijgen voor elkaar, en ze leren dat ze mogen zijn wie ze zijn in jullie veilige setting. Dat werkt enorm verbindend! Vaak heb je dit soort korte gesprekjes tussendoor al gehad, maar dan vaak na een uitbarsting van emoties. Wanneer je er vanuit een helicopterview nog een keer naar vraagt kan het echt anders zijn! Ken je deze gesprekstechniek?:

  1. Laat OMA thuis Heb geen Oordelen, Mening,en Aannames

  2. Gebruik LDS (luisteren, doorvragen, samenvatten)

  3. En vergeet NIVEA niet (Niet Invullen Voor Een Ander)

Her-zien van gewoonten Elk gezin heeft zijn eigen gewoontes, maar soms zijn ze aan her-ziening toe. Daar zijn crisis momenten altijd erg geschikt voor! Je kan even opnieuw kijken naar wat je automatisch doet en vanzelfsprekend vindt.. Omdat jullie zo dicht op elkaar hebben gezeten heb je vast nieuwe gewoonten ontwikkeld. Welke zijn dierbaar? En waarom zijn ze dierbaar? Voorlezen? Met elkaar nog wat drinken voor je naar bed gaat? Samen de hond uitlaten, potje voetballen? Kan je dat ook volhouden in jullie nieuwe weer vrijere leven ook al heeft iedereen weer meer zijn eigen agenda? Gewoonten kunnen ook achterhaald zijn. Mooi moment om daar afscheid van te nemen! ‘Lieve kinderen.. het was altijd de gewoonte dat ik de vaatwasser inruimde, maar daar wil ik nu verandering in aanbrengen, ik heb jullie hulp daarbij nodig’ of ‘ik bracht jullie altijd tot aan het hek van school, nu kunnen jullie het zelf. Hoe zullen we dit gaan afbouwen?'

Een gewoonten maak je met elkaar en groeien mee met de leeftijd van je kinderen als het goed is.Durf daarin verandering te bengen maar breng het wel op de goede manier !

Her-formulering van idealen en er vorm aan geven

Volgens mij gaat opvoeden niet alleen over zorgen voor elkaar, maar ook delen wat je beweegt en waar je warm voor loopt. Misschien zijn er gesprekken over de lesstof van jullie kinderen geweest. Je weet nu weer waar ze mee bezig zijn! Aardrijkskunde, maatschappijleer, milieu, cultuur, biologie.. Kinderen kunnen gefascineerd zijn door bepaalde onderwerpen en dan is het leuk wanneer je hen er op doorvraagt en je je er ook in verdiept.

Misschien kan je er in jullie dagelijkse leven wat mee doen. Was er een indrukwekkend verhaal over de plastic soep in de oceanen? Wat kunnen jullie er zelf aan gaan bijdragen om het te verminderen? Berichten over de schonere lucht? Wat kan je zelf doen om de lucht schoon te houden ? Het verhaal over bijen? Je kan bijenbloemen zaaien of een bijenhotel maken.

Misschien is het sociale leven een belangrijk thema geweest en kan je dat volhouden als nieuwe gewoonte: Elke dag even bellen met oma. Elke week een maaltijd naar de overbuurman.

NB: Waar je rekening mee moet houden is het volgende. Als het aan de meeste kinderen ligt gaan ze meteen het liefst verder waar ze gebleven waren: lekker vertrouwd en dus ‘veilig’ terug naar het oude. Dat wil zeggen, ze willen gewoon weer plastic stiften om mee te kleuren, ze willen met de auto naar school gebracht worden wanneer het regent en oma bellen ze morgen wel weer…. Verwacht van hen in eerste instantie geen spontane medewerking maar herinner hen rustig aan jullie idealen en maak het in het begin wat gemakkelijk. Wees vooral niet star, maar hou wel vol. Het komt aan op trouw blijven aan jullie visie, de regie nemen en leiding nemen.

Het vergt wat geduld én humor voordat nieuwe gewoonten ingesleten raken. Hou vol!

Je kinderen leren ervan dat je je moet inzetten om een sociaal mens te worden en om je idealen te kunnen bereiken.

Op deze manier bereid je hen voor op hun toekomst.

Her-zien van je kind

Je weet nu wanneer je kind lekker in zijn vel zat en wat voor hem moeilijk was in de afgelopen weken. Heb je nieuwe dingen gezien en ontdekt? Of, wanneer je zo terug denkt, kan je iets vinden waardoor je verrast bent?

Misschien is je kind creatiever dan je dacht, rustiger of juist ongeduriger, slim of iets minder slim, driftig of juist ontspannen, dromerig in plaats van niet willen luisteren… Doe er wat mee! Misschien heeft je kind veel meer knuffels nodig dan je altijd dacht, wil hij meer filosoferen over het leven, heeft hij meer last van zijn broertje dan je altijd dacht. Misschien moet hij veel meer bewegen, moet je hem regelmatiger eten geven. moet hij meer de kans krijgen om te stoeien, of een boksbal..

Kijk eens opnieuw naar je kind.

Her-zien van jezelf Je hebt ook jezelf meegemaakt afgelopen weken. En...beviel het?:-) Er waren vast ‘vondsten’ waardoor het ineens lekker liep;

Wat was dat en wat had je daarvoor nodig? Kan je dat meenemen de toekomst in? Groter maken dan alleen die ene keer? DOEN! Ik ben bijvoorbeeld echt inventiever en meer flexibel wanneer ik even hard een swingnummertje heb gehoord. Dat zet mij echt in een energieke mood en ik moet er dus vaker aan denken om mezelf dit te geven.Dat komt iedereen ten goede. Wat kost je ‘bakken met energie’? Dat je niet weet waar je de puf vandaan moet halen om er aan te beginnen? En dat je dan ook nog uit je slof schiet terwijl de ander er niets aan kan doen?

Kan je dat anders gaan organiseren of door je partner laten doen? Dan blijft het wel zo gezellig! Bij mij is dat bijvoorbeeld ’s avonds eten koken, wat mijn partner nu doet terwijl ik er naast zit. Overigens niets te beroerd om een uitje te snijden hoor, maar als ik maar even niet de regie hoef te hebben… Wat kom je van jezelf tegen? Eh.. waarschijnlijk altijd al, maar nu iets erger? Jouw eigenschappen waar je niet zo blij mee bent? Ongeduld, boosheid, bezorgdheid, machteloosheid, onrust, overvraagd voelen, het gevoel dat je jezelf kwijt bent geraakt? In tijden van stress en overbelasting worden alle nare dingen uitvergroot. Gevoelens die er altijd al waren maar waar nu de rem niet zo op staat; Er was/is te weinig tegenwicht. Is het tijd om daar wat mee te doen?

Wil je in verbinding blijven met je kind? Je kan jezelf de vraagstellen: wat als ik regelmatig te boos uitval, me machteloos voel, het gevoel heb dat alles op mij aankomt, mijn angsten overbreng, mijn zorgen heb…

Wat doet dat met me? Wat doet dat met mijn relatie? Wat doet dat met onze kinderen?

Je kind heeft te maken met jouw gedrag en maakt daar zijn eigen beeld bij: mama wil dat ik opschiet, mama wil dat ik het snel begrijp, maar dat lukt me niet…. Of: ik ga niet huilen anders gaat mama weer denken dat ze me moet helpen… Of: ik zeg maar niet dat ik een onvoldoende heb want dan is ze zo teleurgesteld… Heb je een idee hoe je kind naar jou kijkt? Zelfs al kent hij de woorden nog niet, zijn gevoel is er al vanaf het prille moment! Wat doet dit met jullie relatie,jullie verbinding? Het hele ouderschap een doorlopende ontmoeting met jezelf. Via je kind kom je steeds meer over jezelf te weten: wat wil ik, wat kan ik, wat kan ik niet, wat doe ik, wat laat ik ongewild toch merken…

En ja, daar ligt een uitnodiging om persoonlijk te groeien. Je wordt nooit vanzelf een wijze ouder. Dat kost bloed zweet en tranen . Nog iets over het ouderschap: Pas in het ouderschap leer je wat een kind is, welke behoeften hij heeft en wanneer hij wat nodig heeft van je. Pas in het ouderschap leer je ook hoe je met een kind communiceert. Daar ben je allemaal niet voor opgeleid. Zoals geen enkele ouder. Dat gaat me aan het hart, want met meer inzicht kan je veel makkelijker en gezelliger de steunende ouder zijn die je kind nodig heeft.

Aanbod:

Vanuit Het Verbonden Kind organiseer ik nog even geen ouderworkshops over Opgroeien in

Verbinding.

Daarvoor in de plaats wil ik individuele- inspiratie- gesprekken met ouders over hun ouderschap gaan voeren. Zo kan ik op maat werken en inspelen op waar je als ouder mee bezig bent. Ik bied een basistraject aan van 4 telefoon- of video-gesprekken met tussendoor oefeningen om over na te denken en met je partner door te spreken. Daarnaast krijg je oefeningen om het leuker en ontspannender te hebben in jullie gezin.

Je leert over:

  • de ontwikkelingsfase van je kind en de randvoorwaarden tot verbinding,

  • hoe je liefdevol communiceert en toch duidelijk bent (grenzen aangeven)

  • hoe je ook in lastige situaties in verbinding blijft met je kind,

  • hoe je jezelf kunt blijven of weer worden wie je óók bent:

  • liefdevol, duidelijk, stevig, vrolijk, creatief.

Deze 4 gesprekken doen we binnen een tijdpad van 2 maanden, aangepast aan jouw situatie. Per gesprek reken ik een uur (ongeveer). Na het traject mag je me nog een keer kosteloos bellen om met je mee te denken over jouw situatie.

Dit traject bied ik de eerste 10 ouders aan voor 225 euro. Meer weten?

Mail me op elsbrakman@hetverbondenkind.nl;

Bel me: 0630014915 of ga naar mijn site.

  • Facebook Social Icon

Contact & Bedrijfsinformatie

Els Brakman - Het Verbonden Kind.
06 - 30014915

info@hetverbondenkind.nl

Werkadres:

Bellamystraat 15
Utrecht
Voor privé- gesprekken en de workshops.

 

KvK nr: 53603885

© 2019 Els Brakman